Датският дизайн - тогава и сега

Датският дизайн е по-популярен от всякога! Както в страната, така и в чужбина, датският дизайн доминира на пазарите на мебели, аксесоари, мода и лампи. Но каква е тайната на този успех? Дали трябва да благодарим на старите класики от златната ера на 50-те години на миналия век, или трябва да се покланяме на съвременните марки, които преосмислиха датския дизайн с нотка на иновация и модернизация? Нека се върнем назад във времето и да разгледаме отблизо историята на датския дизайн.

След Втората световна война най-накрая получихме пространство, за да се заемем с проектирането, разработването и производството. Желязната хватка на войната върху света започна да се разхлабва и се събудиха нови концепции, а творчеството излезе от скривалището.

Ханс Вегнер, Арне Якобсен и Пул Хенингсен са някои от най-големите имена, излезли от тази епоха на датския дизайн - и всички техни проекти продължават да властват и до днес. По онова време идеята е била да се произвеждат солидни мебели, които да са достъпни за широките слоеве от населението и които никога няма да излязат от мода. Класически мебели като Ant, Y-chair и Egg са били популярни тогава, но тогавашните дизайнери вероятно не са предполагали, че ще запазят популярността си толкова дълго.

Поул Хенингсен проектира първата си популярна лампа PH още през 1926 г., но едва след пускането на лампата PH5 през 1958 г. лампата PH става задължителна за хората в цялата страна. Лампата става изключително успешна благодарение на революционната форма на абажурите си, които създават невероятна светлина. Датският дизайн се превръща в синоним на модернизъм и функционалност, което е изключително популярно в следвоенната епоха, когато хората се опитват да разберат как отново да се наслаждават на простотата. В днешно време лампите PH са невероятно популярни и могат да бъдат открити в домовете в цялата страна.

По същия начин ръчно изработените дървени фигури, направени от Kaj Bojesen, се срещат в домовете в цяла Дания и дори започнаха да пробиват на международния пазар. Kaj Bojesen проектира маймунката като кука за детска стая, а днес колекцията предлага редица животни и други фигури.

Синьото и бялото не е задължително да крещят "Дания" като цяло, но за една конкретна марка е така! Royal Copenhagen е безумно популярна, благодарение на прекрасния си дизайн и високото си качество. Този кралски порцелан се продава масово в магазините по цял свят.

Но да се върнем на лампите! В историята на датския дизайн има много невероятни дизайнери, които са добавили поне една феноменална лампа в своята автобиография. Прочетете повече за тях тук.

Le Klint е датска компания, известна със своите прекрасни лампи, които не се влияят от времето. Те все още произвеждат абажурите на ръка, а невероятно талантливите и сръчни дами с плисиращи пръсти сгъват абажурите с най-голяма прецизност.

Архитектът Педер Вилхелм Йенсен-Клинт стои зад първия кръстосано нагънат абажур. Той е проектирал каменна петролна лампа, но му е липсвал екран. За да завърши външния вид, той кръстосано нагъва абажура, който в крайна сметка е произведен едва 40 години по-късно.

Човекът, който стои зад класическата грапава яка, е неговият син Таге Клинт. Яката е важен детайл, който все още съставлява част от класическия дизайн. Освен това Таге е проектирал редица лампи в колекцията Le Klint. Десетилетие по-късно синът му Ян Клинт поема работата. Той е бизнесмен визионер и именно той създава фонда, който управлява компанията от 1972 г. насам. Направил го, за да осигури сигурност на служителите си, и фондът продължава да подпомага предишни служители, дизайнери и архитекти.

Третият син, Кааре Клинт, е бил талантлив и уважаван архитект, занаятчия и дизайнер, оказал влияние върху датската индустрия за обзавеждане по повече от един начин. Le Klint се възползва в голяма степен от неговия талант и през 1944 г. проектира плодовата лампа (Le Klint 101), която е една от най-популярните лампи на Le Klint и до днес.

Разгледайте нашата селекция от Le Klint тук.

Когато се появява през 60-те години на миналия век, широката общественост нарича Вернер Пантон това, онова и следващото нещо, включително "луд" и "погълнат от безумна цветова палитра". По времето, когато дизайнери като Арне Якобсен и Ханс Вегнер са властвали с естествените си материали и простите си дизайни, фокусът на Вернер Пантон върху изкуствените материали и бързите производствени методи е бил нечуван. Целта му да добави повече цвят в света е изключително успешна.

Вернер Пантон проектира стаи, лампи и мебели, като използва едни и същи безумни цветови схеми и форми. Столът "Пантон" е едно от най-известните му творения, благодарение на титлата му на първата мебел от формован материал. Той е възхваляван в цял свят.

Неговите лампи са отделна глава! Вернер Пантон е проектирал серия от лампи, сред които "Глобус", "Забавление", "Пантела", "Саксия", "Луна", "Спирала" и "Тел".

Разгледайте нашата селекция от лампи Verner Panton тук.

Арне Якобсен е роден през 1902 г., а през 1924 г. става архитект. След като дипломата му вече е в торбата, през 1927 г. той започва нов курс на обучение в Кралската датска академия за изящни изкуства. Мисловният процес на Арне Якобсен е новаторски и се определя от архитектурния му опит и не след дълго той се превръща в един от изгряващите началници на академията.

През 30-те години на ХХ век Арне Якобсен наистина поставя името си на картата и се заражда нова вълна в дизайна - известна като международен функционализъм, оглавявана от самия Якобсен. С течение на годините Арне Якобсен проектира куп къщи в Дания и в чужбина, като всяка от тях се характеризира с прост, функционален и модерен израз. Сред емблематичните примери за работата на Арне Якобсен са кметството на град Рьодовре, Датската национална банка и кметството на град Орхус.

През 50-те години на миналия век Арне Якобсен започва да работи върху проекти на мебели и лампи и именно през този период от историята му като дизайнер са създадени лампите AJ, Royal, Eklipta и Bellevue.

Можете да разгледате лампите на Арне Якобсен тук.

Един от новите дизайнери е Том Росау. Автодидактът започва кариерата си в мазето на къщата на родителите си във Форевеле. Започва с LEGO и други материали, които случайно има под ръка, но не след дълго открива своя стил и започва да работи върху кожа. Том сам проектира и шие продуктите си, което в крайна сметка води до отварянето на магазин в Копенхаген през 1997 г.

От 2004 г. насам Том работи предимно с естествен дървесен фурнир, в резултат на което се появяват забележително красиви лампи! Първоначално тези лампи се предлагаха само в стария му магазин на Istedgade в Копенхаген, но през 2006 г. TR4, TR5, TR6 и TR7 бяха представени на по-широка публика на изложението за мебели в Копенхаген, където TR7 получи наградата "Любимец на публиката".

Разгледайте лампите на Tom Rossau тук.

Дизайнерската фирма Normann Copenhagen е създадена от Ян Андерсен и Поул Мадсен през 1999 г. Компанията е базирана на Østerbro в Копенхаген и произвежда мебели, текстил, лампи и аксесоари за домове по целия свят. В началото фирмата е малка, като пуска на пазара само по няколко продукта, но след финансовата криза двамата собственици осъзнават, че се нуждаят от по-голяма колекция продукти, за да гарантират, че Normann Copenhagen е видима.

Колекцията обхваща всичко - от отварячи за консерви за 2,50 евро до дивани за 6000 евро - и в нея има за всекиго по нещо. Normann произвежда и множество лампи, включително Amp, Bell, Norm 69 и Ikano, с което наистина затвърждава позициите си в дизайнерската индустрия.

Намерете Normann Copenhagen тук.

И до днес датският дизайн успява да изненадва и да изпреварва тенденциите, независимо дали става дума за мебели, лампи или архитектура. Марката "Произведено в Дания" е повод за гордост - а индустрията продължава да процъфтява! Както старите класици, така и новите таланти в областта на дизайна са свършили невероятна работа и бъдещето изглежда светло. Датският дизайн винаги е бил и винаги ще бъде сигурен залог.